VOEDING:

We schrijven je een eetschema voor, gťťn dieet! Je hoeft niet apart te koken maar je eet normale, gezonde dingen zoals: brood, fruit, groente, vlees(vervangers) etc.

Van een prestatie is meer dan 60% voeding. Dat geeft wel aan hoe belangrijk voeding is. Om je lichaam goed te laten functioneren is voeding van levensbelang. Met de huidige welvaart is er veel variŽteit in voeding aanwezig, we nemen sneller een makkelijk broodje of een cracker of we slaan gewoon de maaltijd over. Helemaal fout natuurlijk en eigenlijk weten we dat allemaal wel maar hoe het ťcht moet, dat weten we niet.

Je stofwisseling is waar het allemaal om draait, mensen die 'lijnen' (niet eten) of onregelmatig eten, hebben een lage stofwisseling. Een lage stofwisseling zorgt ervoor dat je moe en lusteloos bent. Je gaat moe naar bed en je staat moe weer op, al zou je uitslapen tot 11.00u! Vaak geen zin om iets te ondernemen. Doordat je lichaam geen of niet genoeg voeding (brandstof) krijgt gaat je lichaam zuiniger om met energie en dat doet hij als eerste door je een moe gevoel te geven zodat je niet allerlei dingen gaat doen omdat het lichaam van jou geen brandstof heeft gehad. Je lichaam gaat zogezegd op een lager pitje stoken. 

Alle diŽten, of het nou het Sonja Bakker dieet is of Weight Watchers of Atkins of het brooddieet, zijn allemaal prima om even af te vallen, maar je houdt het niet een leven lang vol. Het lichaam is jarenlang heel veel calorieŽn gewend en als het nu naar 1000 calorieŽn gaat valt het natuurlijk af! Je verliest ten eerste veel spiermassa maar je houdt het nooit een heel leven lang vol. Door zo laag in calorieŽn te zitten krijg je toch trek en dan meestal in de verkeerde dingen.

Om een blijvende prestatie te behalen moet je er bij gaan bewegen. Wat wij willen is dus die stofwisseling weer omhoog krijgen en dat bereik je door:

1) regelmatig te eten

2) regelmatig te drinken

3) regelmatig te bewegen

Je voeding zal gaan bestaan uit koolhydraten, eiwitten en vetten (onverzadigd)

Koolhydraten:  de brandstof voor je spieren, alles wat je doet, bewegen, denken etc. doe je met koolhydraten. Koolhydraten zijn o.a. aardappelen, rijst, brood, pasta en fruit.

Eiwitten: voor herstel van je lichaam, met alles wat je doet maak je cellen en weefsels in je lichaam kapot en die moeten hersteld worden, je lichaam doet dat in je slaap/rust. Eiwitten zijn o.a. vlees, vis, kip, ei, peulvruchten en zuivelproducten.

Vetten(onverzadigd): ze zorgen voor een vlotte stoelgang en zorgen dat koolhydraten worden omgezet in energie .Kleine hoeveelheden zijn ook nodig voor het maken en in stand houden van zenuwcellen en voor de vorming van natuurlijke hormonen. Goede vetten zijn plantaardige vetten en visvet.

We gaan uit van een basis dat je een heel leven lang kunt volhouden! Dus gewoon bruin brood, fruit, groente en vlees. Je gaat leren de hoeveelheden te verdelen en meerdere keren per dag te eten.   

Je gaat water drinken! Je bestaat voor meer dan 70% uit water dus dat geeft wel aan hoe belangrijk water is.

Bewegen ga je doen onder begeleiding van een personal trainer en daarmee haal je gegarandeerd resultaat.

Iedereen die al bij ons afslank- en fitcentrum is begonnen, is meer en regelmatiger gaan eten en allemaal zijn ze na een week al fitter geworden (niet meer hijgen bovenaan de trap..) en afgevallen!

Ze zijn fitter en energieker. 

Wat betreft alcohol moeten we ook met onze tijd mee. Vroeger werd nog wel geroepen dat ťťn glas wijn per dag goed was voor de bloedvaten maar recente onderzoeken (2015) hebben uitgewezen dat het toch achterhaald is. Onze huisarts gaf laatst nog aan (2019) dat bij alle huisartsen in Nederland nu een Zero Tolerance beleid is ten aanzien van alcohol. Voor vrouwen geeft het nuttigen van 2 of 3 glazen alcohol per dag een verhoogd risico op borstkanker. Maar ook op andere vormen van kanker, dementie, hart- en vaatziekten. En dan maakt het geen verschil of je nou bier, whisky of wijn drinkt. Maar dat is en blijft een eigen keuze.